Inspiratie

80-20 regel: wat is het en hoe zorgt het ervoor dat je gewicht verliest?

De 80-20 regel, je hebt er ongetwijfeld weleens van gehoord. Wij geloven in een goede balans tussen gezond eten en tegelijkertijd ook vrij kunnen kiezen voor producten die minder voedzaam zijn. De 80-20 regel helpt je daarbij. Maar wat is het precies en hoe zorgt het ervoor dat je gewicht verliest? In deze blog gaan we daar dieper op in.

Wat is de 80-20 regel?

Voor het succesvol volhouden van een gezonde levensstijl is het essentieel dat je goede keuzes maakt in wat je eet. Gezonde voeding voorziet ons namelijk van de nodige voedingsstoffen, het versterkt ons immuunsysteem en draagt ook bij aan hoe goed wij ons mentaal voelen. Maar vaak worden we geconfronteerd met de uitdaging om gezond eten in evenwicht te brengen met onze drang naar snel en ongezond eten. Het goede nieuws is dat er een methode is die jou kan helpen beide aspecten te combineren: de 80-20 regel!

Deze balans staat ook wel bekend als het principe van evenwichtige voeding en moedigt aan om 80% van de tijd gezond te eten. Dat betekent dat je dus ook 20% van de tijd de mogelijkheid hebt om minder gezonde keuzes te maken. Het draait allemaal om het vinden van een balans tussen voedzame, verse voedingsmiddelen en af en toe genieten van je favoriete snacks. Deze aanpak is flexibel en realistisch, waardoor het gemakkelijker wordt om gezonde voeding op lange termijn vol te houden.

Heb je dus trek in pizza? Geniet van die pizza! Als je er maar voor zorgt dat je de rest van de dag gezonde keuzes maakt, zodat de balans op die 80-20 regel blijft.

Hoe pas je de 80-20 regel toe?

Het klinkt net zo fijn en evenwichtig als dat het in de praktijk uit te voeren is, maar daarbij is het wel van belang dat je werkt met een plan. Daarom delen we graag drie tips met je. Dit zorgt ervoor dat je geen ad hoc keuzes hoeft te maken en het je geen extra stress oplevert.

  1. Focus op voedzame voeding: de 80% van jouw eetpatroon bestaat dus uit voedingsrijke, het liefst onbewerkte, producten die jouw lichaam voorzien van de essentiele voedingsstoffen. Richt je op het eten van een uitgebalanceerd dieet dat bestaat uit volle granen, verse groenten en fruit, magere eiwitten, gezonde vetten en drink daarbij voldoende water. Dit zijn allemaal voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten. Daarnaast geven ze je energie en ondersteunen ze je gezondheid.
  2. Maak een gezonde boodschappenlijst: failing to plan is planning to fail. Een goede planning is essentieel bij het volgen van de 80-20 regeling. Maak een gezonde boodschappenlijst op basis van gezonde voedingsmiddelen en zorg ervoor dat deze ook klaar liggen om op te eten. Door gezonde opties binnen handbereik te hebben, wordt het gemakkelijker om gezonde keuzes te maken tijdens maaltijdbereidingen en snacks.
  3. Experimenteer en variëer: deze spreuk kan zo op een tegeltje, maar het klopt als een bus. Binnen de 80% van gezonde voeding is het belangrijk om te variëren en te experimenteren. Probeer nieuwe recepten uit, ontdek verschillende groenten en fruitsoorten en ga aan de slag met nieuwe kookmethoden. Dit houdt gezond eten interessant en voorkomt dat je in een sleur terechtkomt. Daarnaast is het nuttig om te leren over voedingslabels en de voedingswaarde van voedingsmiddelen, zodat je beter geïnformeerde keuzes kunt maken.

En hoe zit het met die 20%?

Wat dat hoort net zo goed bij de 80-20 regel als de 80% gezonde keuzes. De 20% zorgt ervoor dat je jezelf af en toe toestaat om te genieten van producten of gerechten die niet per se gezond zijn, zoals pizza, een zak chips of die dropjes waar je zo gek op bent. Het belangrijkste is om te genieten van deze momenten zonder schuldgevoelens. Door jezelf af en toe deze vrijheid te geven, voorkom je dat je in een zwaar en onsuccesvol dieet valt en verminder je het risico op overmatig eten of terugvallen in ongezonde eetgewoonten.

Wil je meer gezonde tips ontvangen of aan de slag met het krijgen van een gezonde levensstijl? In De Bijbel van Beukers vind je ontzettend veel leerzame en interessante informatie die je daarbij gaat helpen.

meer blogs